Na kole do Chamonix


                Je 20. června (2014) a já Deni definitivně oznamuji, že s nimi do Chamonix nejedu, to však již mám jasný plán. Mám zakoupené lístky na vlak do Mnichova a z něj pak pojedu na kole do Chamonix. Google ukazuje 630 km, takže 3 až 4 dny na pohodu, když nebudou problémy a moc velkých kopců. Deni píše, že ji to mrzí, tak snad ji potěší můj pozdější příjezd po vlastní ose s "mezipřistáním" v Rapperswil u Bobíků. Vše je samozřejmě tajné a to nejen pro Deni, ale i pro Bobíky. Jednak to má být překvapení (snad příjemné) a taky jsem se chtěl vyhnout odrazování a řečem, že to není normální (za daných okolností) a že to nedám a pak se něco podělá a nedůvěřivci mají argument, kterým mě budou "mlátit" po hlavě, kdykoliv něco podobného vymyslím. Ostatně při takových akcích se vždy něco podělá, ale o tom později. No, ale nebylo to úplně tajné, protože přece jen potřebuji informace a ty mi v hojné míře dodával Míra. S Orlem jsem cosi probíral ohledně průjezdu Švajcem a jakýsi záložní vercajk beru od Malči. Od Bobíků již mám nějaký měsíc přesnou adresu "prolezlou" na Google mapách a Street View a další info co, jak, kde a zda jsou doma a nebudou mít třeba návštěvu, jsem průběžně zjišťoval. Naposled na Skype po půlmaratónu v Olomouci, dva dny před odjezdem. Po půlmaratónu jsem se chtěl trochu vyspat, což se mi moc nepovedlo. Protože jsem s tím počítal, tak jsem odjezd naplánoval až na pondělí ráno, ale to už jsem se nevyspal vůbec, protože balení a příprava je pro mě proces, který nemám rád, je zdlouhavý, nekonečný, otravný a pro mě nikdy nekončící a to i když se začnu balit týden dopředu. Takže jak jsem ulehl, tak jsem přemýšlel co bych ještě měl vzít a průběžně jsem vstával a balil. Abych upřesnil to balení, tak nejde ani tak o samotné balení fyzických věcí, ale příprava celé logistiky, kdo to kdy dělal, tak ví.
                A proč zrovna toto? O doprovodu Deni na MS se vedla řeč hned po její nominaci a že nás pojede více z VZS, ale úvodní nadšení, jak čas běžel, vyšumělo, ne však u mě. To pak vystřídal stav očekávání a s časem to přešlo až do jakéhosi zklamání. Z mého osobního plánu, udělat z toho obšírnější repku (video reportáž) s profi přístupem, díky dalším okolnostem sešlo. A definitivně mě odradilo, že bych musel jet s jinou skupinou. No, ale když už jsem si na ten víkend před x měsíci nic pracovního neplánoval, tak jsem měl náhradní plán, jet na kolo do Alp. A jelikož jsem nevěděl kde a Deni se tvářila, že ji moje neúčast na jejím první startu na MS mrzí (zcela jistě ne posledním), tak proč nejet nejet do Chamonix. Z pohledu času, to bylo lehce extrémnější. Z jedné strany to bylo ohraničeno Olomouckým půlmaratónem a z druhé viz níže. Honza (Zemaník) to nazval jako takový Survival. No a svou váhu mělo i to, že bych mohl snad některé příjemně překvapit.
                Dále pak jsem byl zvědavý, jak bude reagovat můj organismus na několikadenní zápřah. Trochu teorie: Svalovou únavu způsobují tři věci a to nedostatek kyslíku, kyselina mléčná a dojdou-li zásoby paliva pro svaly (svalové buňky, ATP). Kyslíkový deficit nehrozí, půjde o vytrvalost, ne rychlost. Podobné by to mělo být s laktátem, takže stačí do sebe valit zjednodušeně řečeno "cukry" a mělo by to jet. No a v druhé řadě, z čeho jsem měl silné obavy, to je nedostatek spánku, protože se znám, když se mi chce spát, tak nemám problém usnout i za chůze. Původně jsem chtěl vyrazit v pondělí ráno s Mnichova a za tři dny dorazit do Chamonix. Po přehodnocení jsem si řekl, čtyři dny budou ok. Nejpozději však musím dorazit do pátku do večera, abych měl 7 dnů na regeneraci na MF100 (Malofatranskou stovku).
                Je pondělí ráno 5:20 a já stojím v Ostravě na peronu a očekávám, že s přijíždějícího Pendolina se někde ve čtvrtém vagonu otevřou dveře a budou po mně žádat kolo, jak jsem zvyklý, ale ono nic. Všichni už nastoupení a já stojí s plně naloženým kolem sám před vlakem. V tom mi docvakne, že je třeba jednat, tak popadnu kolo a vlezu s ním do prvních dveří, které mám před sebou, totálně ji ucpu a jdu pátrat po tom, jak to teda s těmi koly je. Hmm, takže vše přenést na druhý konec vagonu. Kravaťáci na mě hledí jak přenáším 10 minut blechy s jednoho konce na druhý a nakonec jde kolo a k tomu jsem ještě nespolečenský oblečen. Jedna slečna se tak na mě dívá, beztak si říká, co je to za exota a to ještě neví, že mám místo vedle ní. Sednu si a hledám zásuvku, abych dobil mobil, ale v ní má slečna napíchnutý noťas a dívá se na film. Tak přemýšlím, jak tuto prekérní situaci vyřešit a pak mě napadne, že mám rozbočku. Vytáhnu tedy rozbočku a říkám si, jaký jsem to machr, že mám řešení. Ejhle další problém, ona mezitím usnula. Teď se to ve mně hádá, vzbudit ji a dobíjet nebo nedobíjet a někde na 250. km dojde šťáva v GPSce a budu v háji. Uff, probudila se, tak neváhám a dodávám si kuráže, protože musím do míst, kde má nohy. Nakonec mi uvolňuje celou zásuvku.
                V Praze mám 45 minut na přesednutí na vlak do Mnichova, ale musím koupit místenku pro kolo, protože soudruzi z NDR udělali někde chybu a na netu koupit nejde. Takže oněch 45 minut nebylo promrháno čekáním, protože s naloženým kolem se podstatně hůř po nádru "pohybuje", hlídá otáčí, atd. Mimo jiné cesta s kolem Praha - Mnichov přes 3 tisíce. Ti němčouři asi musí hulit.
                Super, jsem si jist, že sedím ve správném vlaku, protože už tu nikomu nerozumím, tak doufám, že se konečně vyspím. Přijde průvodčí a říká mi: "Lístek má být vytištěn ve formátu A4 (mám ho na A5), mi to nevadí, ale jestli Němcům to nevím". Říkám si, jooo, to já jim určitě v němčině vysvětlím.
                Zkouším si spustit připravenou trasu nahranou v mobilu po které pojedu, ale ono to nejde. Doma jsem to zkoušel 20 krát a bez problému a teď nic. Tak to jsem v háji, nemám žádnou náhradu za navigaci, vím, že je třeba dělat zálohy, ale prostě nezbyl čas. Trasu jsem nestudoval a nemám ani mapu. Vše se dá celkem lehce vyřešit, ale na úkor času a to bude v následujících dnech pro mě nedostatková veličina. Konečně, až na popáté, se mi podaří spustit trasu, ale to je bohužel naposledy. A pak mě napadá, zda-li jsou Švýcaři v Schengenu, protože jsem si jaksi nevzal pas, tak hodinu telefonuji a SMSkuji na všechny strany i s Bobíkem (vymyšlenou příhodou), jak to teda je a zároveň už zajišťuji, jak by se mohl pas ke mně do dvou dnů dostat a kde asi budu. Taky mě napadá, co by se stalo, kdyby mě chytli někde ve vnitrozemí bez pasu, tak jaká je asi vazba ve Švýcarsku, protože jsem tam nikdy nebyl, že . To vše ale naštěstí nebude třeba, protože mi přichází info, že Švycaři jsou v Schengenu od roku 2008, přesně tedy od 12. prosince. Bob mi ještě radí, abych si ho pro jistotu vzal, ale já ho samozřejmě neposlechnu, protože už nemůžu . A protože pořád mám co řešit, tak cesta, bohužel, utíká velmi rychle a na spánek moc času nezbylo.
                Je půl čtvrté a přijíždím do Mnichova s půlhodinovým zpožděním, takže i němčourům to jezdí, jak se to zrovna podaří. Bohužel, spánkový dluh z posledních dvou dnů jsem snížil asi jen o půl hodiny, ale je to o hlavě. Je vedro, půl hodiny než se na peronu připravím a naložím kolo (včetně kola 43 kg). Na protějším peronu stojí asi tisíc lidí, takže jsem jak v divadle na podiu.
                Konečně vyjíždím - s nefunkční trasou, ale začátek si pamatuji, takže z Mnichova se vymotám rychle, ale pak už nevím, často zastavuji a čučím do mobilu (mapy) bez trasy. Původní plán byl jet přes noc, ale toho spánku fakt za poslední dny bylo velmi málo. Vím, že první den musím ujet alespoň kilo, abych měl šanci dodržet plán a v úterý večer byl u Bobíků. Dle Googlu a tedy původní, nefunkční trasy je to k nim přesně 300 km. Ve skutečnosti pak nejedu 360 km. Jedu po stezce, někdy po cestě a najednou konec stezky a na silnici zákaz vjezdu pro cyklisty. Si říkám: "Co to jako je, do prdele, kde mám jako jet?!" Chvíli, váhám a nakonec usuzují, že ještě není čas ne první tučnou pokutu. Tedy jedu po jakési lesní cestě, až pořádně zaroste kopřivami. To už ztrácím důvěru v onu cestu, ale vytrvám, a po čtvrthodině vyjedu na nějaké asfaltce.  Snažím se zjistit, kde jsem. Usuzuji, že takhle to nepůjde, protože to bych tam dojel za týden. Je třeba najít pořádnou cestu. Slunečný den se pomalu mění na zamračený a později občas lehce poprchává. Jede se dobře a na 80. km sahám po noční výbavě pro jízdu (dvě červené světla v zadu jedno bíle vpředu). O 15 km dále si dopřávám malé jídlo. Je po jedné hodině po půlnoci. Zastavuji na malém kruháči ve Füssenu (125. km) a hledím do mapy. Jakýsi chlápek v autě taky zastavuje na kruháči a ochotně mi vysvětluje, kde mám jet a taky chválí, obdivuje a deset minut do mě buší německá a anglická slovíčka, což je pro mě únavnější než samotná jízda. Super jedu, pomohlo mi to. Bohužel cesta po páru kilometrech končí a na ní navazuje dálnice. Začíná tam i cyklostezka, ale hned na úvod nabízí tří možné směry. Tak přemýšlím, která může být ta pravá. GPSka stávkuje. Na cyklostezkách samozřejmě neudávají cíle vzdálené desítky či stovky kilometru a místní cíle mi nic neříkají. Pokušení je velké, zvlášť když vidím na dálnici další mnou žádané cílové město (Kempten) a dálnice je prázdná, ale odolám. Z cyklostezek nakonec testuji všechny tři směry do hloubky jednoho kilometru. Aaa konečně naskočila GPS! Už vím kde jsem - v prdeli. První jízdu nakonec končím asi 5 km za Füssenem (v Rossmoos) kolem tří hodin ráno po 135 km. Rozbaluji vercajk na vaření a dopřávám si pořádné jídlo. Vše se snažím dělat svižně, abych šetřil čas. Proto i váhám, zdali postavit stan, protože nechci spát dlouho. Sem tam padá pár dešťových kapek, tak se rozhoduji, že by mě to budilo a tak stavím stan. A dobře jsem udělal, než ulehnu, už leje pořádně. Dopřeji si 3,5 hodiny spánku, vstávám, venku stále leje. Začnu se balit a v půl osmé vyrážím. Pořád prší, i když méně. Déšť samozřejmě není překážkou, jen menší nepříjemností. Během včerejšího tápaní a bloudění jsem si říkal, že si asi fakt koupím mapu. Na 40. km (175. km) projíždím Kemptenem a tak jdu koupit mapu. Bohužel, map tam je tolik, že po 5 minutách to vzdávám. Podrobné mapy nemají na obalu vyznačenou oblast a mapy s méně detaily jsou mi k ničemu, to mám v mobilu taky, tak měním knihkupectví za potraviny, kde si kupují hodně dobrý makovec, to ještě nevím, že je to poslední, který jsem na tomto výletě sehnal. Půl hodiny než se vymotám z města. Stává se normou, že z menšího města se vymotávám půl hodiny a z většího hodinu. Na 50. km mě bere spaní, ale není se čemu divit, za poslední tři noci jsem naspal tak 10 hodin. Jsem naštvaný a bere mi to náladu, protože nemám čas spát a tuším, že bude ještě hůř. O deset kilometrů dále podlehnu a na autobusové zastávce si ho na 20 minut dopřávám. Je to velká vzpruha, jsem ready. Přestalo pršet a vysvitlo slunce. Bohužel, vlhkost si vybírá daň na kameře, takže se odmlčela. Zkouším různé potraviny, abych si dopřál další makovec, ale nic, všude jen čokoláda. Míjím Lindau a při klesání do Bregenz, si říkám: "Super, teď už je to k Bobíkům cca 100 kilometrů, žádné velké kopce.", ale až se mi otevře krajina, tak se nestačím divit. Směrem k Bobíkům to nejsou Beskydy, ale přímo Kordillery. Ano vím, měl jsem si projít trasu, ale nebyl čas. Původní plán dorazit k nim ve 20 hodin přehodnocuji na 22. V cestě mi stojí Alpstein s nejvyšším vrcholem Säntis 2502 m. Ve městě zastavuji, abych se podíval do papírové mapy Švýcarska, kterou jsem si pořídil již před cestou, kam mám jet a jak se vymotat z města. V mobilu mi dochází i druhá baterka. A ejhle! Jak jsem zastavil, tak z baráku nějaké firmy trčí ven zásuvka! Bohužel, českou rozbočku tam nenarvu, tak půl hodiny dobíjím jen mobil, který bude klíčovou navigací v Raperswil. Po půlhodině se vymotám z Bregenz, ale jen díky mobilu. Baterky rychle ubývá. Jojo, měl jsem si vzít ten solární panel a byl by o problém méně. Ani jsem si nevšiml, že jsem projel i Rakouskem a vjíždím do Švajcu. Nyní mi jsou éčka v cashi k ničemu. Pří koukání na vzdálené cíle se dívám do papírové mapy a občas se mě někdo ujme a začne mi vysvětlovat cestu, dokonce jeden chlápek mě asi kilometr doprovází autem a ukazal mi luxusní zkratku, abych se prý vyhnul dangerous cestě. Jenže na konci nevím, kam dál a zase 20 minut tápu. Ještě jednou se marně snažím nahodit trasu v mobilu, protože to hledání mě fakt zdržuje, ale od ní jsem, jak o týden později zjišťuji, vzdálen asi 20 km. Další, konečně jakýsi sportovec, říká, že to bude náročné do Rapperswil, ale že to asi nestihnu do půlnoci a dolívá mi vodu. Si říkám: "Co to mele, já tam chci být do 22 hodin.", ale přitom si taky říkám, že asi ví a nekecá. Začínám stoupat. Z nabídek, které mi dali lidi, jak překročit ony hory, vybírám cestu na Nesslau (jedno, ale poctivé, stoupání), po hodině a půl to kulminuje. Jsem nahoře. Chystám se na sjezd, ale kolo při cestě po rovině a z kopce vydává divné zvuky a dosti hlasité. Jedu, zastavím, zjišťuji co je zatím, ale nedaří se mi to zjistit. Vše se jeví, že je v pořádku. Opět jedu, jenže zvuk je takový hodně varovný a z kopce by to mohl být velký malér, čeká mě totiž 20 km sjezdu do Wattwil. Tak zastavuji, vše shodím z kola, zároveň poskytuji děj pro partičku sedící v protější hospodě. Vytáhnu vercajk a zadní kolo a detailně ho studuji a testuji. Mám podezření, že je to střed … Tak to je v řiti, to budu řešit zítra půl dne. Říkám si: "Pojedu tedy maximálně rychlosti do 40 km/h.", protože už jsem viděl na kole i skoro upálenou zadní osku a s tím nákladem by to šlo snadno. Čas 22 hodin u Bobíků dostává za své, protože je to ještě 20 km a je tam jeden malý kopec a je 23 hodin. Jsem ve Wattvil a posílám sondážní SMSku Bobíkovi, ale bez odezvy, později ještě jednu, se stejným výsledkem. Asi týden před odjezdem, jsem se s ním domlouval, že se "potkáme" na TeamViewer, že potřebuji cosi testnou, abych zjistil, jestli jsou doma. Rozhoduji se tedy, že najdu místo pro stan a ráno rozklíčuji, co s kolem a co s Bobíkama. O půl jedné zastavuji po 209 km a 15 km před prvním cílem cesty. To kolo mě fakt sere. Den před odjezdem jsem zjistil, že je tam něco špatně, ale už nebyl čas to řešit, jen jsem utáhnul konus, ale tušil jsem, že ten problém bude větší. V noci posílám Deni SMSku s přáním šťastné cesty, aby neměla podezření. Dá mi to ale pořádně zabrat, odhaduji, že jsem ji psal 20 minut a u toho 10 krát usnul. Později se dovídám, že moc pochvaly jsem za ni nedostal, protože Deni SMSky oznamuje patrně siréna a už tak prý měla mizerné spaní. Dopřávám si luxusních 5 hodin spánku a o půl osmé jedu, nyní již jen k Bobovi, protože Kačka je zcela jistě v práci. Ráno čtu SMS od Boba, že mi vůbec nerozumí, protože jsem mu poslal ještě třetí SMSku před spaním, ale já mu rozumím, že mi nerozumí.
                Jsem u Boba, čučí na mě z balkónu s Tobikem. Hned mu obsazuji osm zásuvek, abych si vše dobil a jdu řešit kolo. Zkouším od Kači zadní kolo, to mi jednoznačně říká, že problém je v zadním kole. Je to jasné, střed je v háji. Chvíli na mě padá skleslá nálada, co když to tu nevyřeším, protože tady to prostě funguje jinak. Valím na kole do města a obcházím tři cykloobchody, jenže náhradní zadní kolo, tak to ani náhodou. Ale v servise mi jedna slečna řekla, pokud jsem jí dobře rozuměl, že mi střed vymění za 50 franků. Samozřejmě, že jsem šel i do potravin a hledal marně makovec. Vracím se s nepořízenou. Ani ten blbý makovec tu nemají. Řeším co dál. Napadlo mě, jestli bych si zadní kolo nemohl půjčit od Kači, ale ta ho bude potřebovat, takže nic. Půjdu tedy do toho servisu, ať mi vymění střed, bohužel to bude na dlouho a čas je to, co nemám, ale jiná cesta není. Ještě Bob namítá, abych se nato podíval, tak rozdělám střed a vypadá to, že jedna kulička chybí. Ještě, že mě nakopl, už mi ta hlava fakt nejde, ale není se co divit, spánku bylo jako šafránu. Nyní jedu s Bobem autem do města. Navštěvujeme servis, ale už je tam kdosi jiný. Tam zjišťuji, že kuličky, které chci koupit všechny nové, se kuličkám moc nepodobají. Ještěže misky zůstaly ok. Synek se po půl hodině objevuje s dvaceti kuličkami, konusy nemá, ale ty jsou v poho, dám tedy staré. Super, složím kolo a testuji s nákladem a je to OK. Jsem happy. Bobovi vyberu veškerou Solvinu, ač jsem šetřil co to šlo . Bob mi udělá něco na jídlo, já si hodím sprchu, po třech dnech to není špatné, nepočítám-li déšť. U něj si znovu nahraji trasu, tentokrát i v jiném formátu, vše funguje. Chci vyrazit, ale jak tak Bob na mě mluví, tak mám problém udržet otevřené oči. Tak tedy využívám nabídky a na hodinu si lehnu, ale jsou z toho dvě. Právě když vstávám, doráží Kačka z práce. Tož jsem rááááád, že i tu děvuchu vidím!!! Jako vždy dobře naladěná s úsměvem na tváří, doprovází to pozitivno se přelívá i na mě, navíc jsem vyspaný. Loučím se a v 19 hodin vyrážím. Doufám, že mě ten spánkový deficit někde nesekne a budu moci jet přes noc, protože mám den ztrátu. Bob mě prvních 20 km a začíná to pěkně do kopce. Ještě než se rozloučíme, říká, máš výšku, tak teď už to pojede samo. Ale jen co se rozloučíme, tak je to prudký padák dolů a co jsem nastoupal, je pryč. Začíná pršet, potom i lít. Držím se striktně trasy, později od toho upouštím, protože přece jen ty cyklostezky tě vedou všude možně jen ne přímo k cíli. Stojím u vlakové závory v Chamu a "odchytí" mě nějací dva lidé, protože vidí, že jsem naložen a že si nasazuji vercajk na noc a ptají se, kam jedu. Když jim to řeknu, že jedu do Chamonix za kamarádkou na MS z Mnichova, ještě je ujišťuji, že jsem z ČR, tak to s nimi málem šlehne. Kdo ví, co si teď myslí o lidech z ČR. Hmm, mi to zase tak něco mimořádného nepřijde, anebo jsem fakt magor a už si to neuvědomuji . Jede se mi luxusně, cesty jsou prázdné. Na stém kilometru (465. km) si dávám čtvrt hodiny pauzu, abych protáhnul nohy - krásné náměstíčko. A jak tak jedu, tak vidím, jak z těch různých obchodů a obchůdku mají i přes noc vystavené věci a prostě je neschovávají, si říkám …, jestli bych neměl tu nálepku CZ schovat. Vládu noci pomalu přebírá den. Je tedy čtvrtek ráno a já jsem již v Bernu, spát se mi nechtělo a nechce. Zjišťuji, že pokud šlapu, tak je to v poho, ale jak slezu z kola, tak mě hned bere spaní.
                Vymotat se z Bernu je fakt makačka a to jedu podle trasy s GPS. Chvíli jedu po ulici a chvíli po cyklostezce. Odbočky na ně lze lehce přehlídnout. Mnohdy je problém vůbec najít odbočku díky podjezdům/nadjezdům. A jak tak jedu tak najednou jsem na čtyřproudovce a kolem mě jezdí auta, vlevo i vpravo v odbočovacích pruzích. No nezbývalo mi než se otočit a chvíli jet v protisměru a pak přes dvě plné čáry na tu správnou stranu. Prostě takový správný adrenalin . Za Bernem na 170. km (535. km, Schmitten) si dávám několikahodinovou pauzu. Potřebuji se především pořádně nadlábnout, tedy něco si uvařit, srovnat trochu věci, což mi dalo nejvíce práce, protáhnout nohy a ruce, zvlášť levou, která začíná dělat problémy a taky především mě bolí zadek a taky se trochu kouknout, kam že to jedu. Jsem rád, že jsem se trochu posunul. Do cíle to je ještě 160 km a minimálně bych měl ještě aspoň 80 ujet. Jelikož je 8 hodin ráno, tak to nevidím jako problém. Kolo šlape jak hodinky a slunko pere jak sedlák cepem. Na louce, kde jsem se uvelebil, přijíždí chlápek se sekačkou, zdravím ho a gestikulací se ptám, zda bude potřebovat mé místo. Naštěstí ne. Dopřávám si trochu blbnutí s kamerou a foťákem.
                Trošku jsem to protáhl, ale fakt jsem se nenudil, než jsem to vše pořešil. Je 11:30 a vyjíždím. Přes hezký most přejíždím řeku Sarine. K jezeru Lac Léman mi zbývá asi 60 km, většinou jedu do kopce, takže rychlost nic moc, ale než se dostanu k jezeru, tak prudký sešup dolů, který hodně bere a málo dává, navíc bloudění, než se dostanu na tu správnou cestu. Projíždím Montreux, je to celkem hezké město, a mířím do 40 km vzdáleného Martigny. Je to nekonečně táhnoucí se cesta do mírného kopce, lemovaná po obou stranách horami. Levé zápěstí už mě bolí docela hodně a tak nevím, jak chytit řidítka, ale našel jsem jednu polohu, kdy je to ok. Sice je to takové na zlomeninu v zápěstí, ale to přece nestane a co stejně jiná možnost není . To je ale nic proti bolesti zadku. Nepomohl ani gelový návlek na sedátku. Už nevím jak si sednout, sedl bych si i z boku kdybych nemusel šlapat. Střídám jízdu v sedě a ve stoje. Jenže ve stoje zase namáhám bolestivou levou ruku. K tomu mě začínají bolet kolena, to z kola vůbec neznám. Jsem na 249. km (613. km) a najedou rup a defekt.
Nahlas volám nééé, ale ono ano. Uff, je krásně slunečno a teplo, ale i tak se mi nechce, vše sházet z kola, vyměnit a hlavně nafoukat a vše naházet zpět. Jsem u benzínky a naproti přes cestu je Lidl, tak si říkám, že ho navštívím. Objevuji zásuvku na budově pumpy. Chci si dobít aspoň mobil, ale bohužel v zásuvce není šťáva. Duše je vyměněna raz dva, ale pumpa (hustilka) jaksi nefunguje, tak jdu ke stojanu pro auta. Aaa jéje, tam to je jen na autoventilek. Tak čtvrť hodiny opravuji pumpu, vím, že fungovala, to se mi nakonec podaří…, muselo . Po hodině líného vyměňování a všeho kolem, se rozhoduji, jestli má cenu jít do 50 m vzdáleného Lidlu s posledními asi 3 franky. Ale protože hlad nedostávám, ten mám pořád, jdu, jenže už je zavřeno. Tak co, aspoň jsem uhájil tři franky a kreditka nemusela ukázat svou sílu.
                Po další hodině jízdy, kdy je pro mě bolest zadku fakt hotový očistec, zastavuji a těším se na svačinku, co mi nabalila Kačka před 24 hodinami. Ani nevím, co to je. Snad to není zkažené, ale co, i kdyby bylo, hlad je sviňa . V desetiminutovce protahuji nohy a levou ruku a těším se, až si to "užiju" na sedátku. Po defektu přehodnocuji, kam to dnes asi dojedu, ale vidím to někam kolem Martigny, to je konec roviny před kopci. Do Martigny už dojíždím za tmy. Je to takové malé město, ale v sadu bych se možná rozložit mohl. Jenže sady už jsou za mnou a vracet se nebudu, tak pojedu kousek do kopce a někde tam najdu místo. Začínám stoupat na 284. km (648. km). Na 11 km bych měl nastoupat 800 m, takže taková Lysá. To už ale v úmyslu nemám. Jenže cesta je vlastně taková římsa - z jedné strany skála a z druhé fakt propast, až mám trochu strach najet k nízkým svodidlům, abych přes ně nepřepadl. Jsem docela zvědavý, budu-li mít ještě sílu tahat takový náklad, po dávce kilometrů a to v druhé noci bez spánků, ale kupodivu to jde dobře. Projíždím 400m tunelem, kde jak jede auto, je rachot, jak by startoval Boeing. Občas kolem projede auto, které hodně zpomalí, asi si říkají, co je to za exota, takhle v noci. Ujel jsem 4 km a super, konečně je mezi propastí a skálou krásné místo travičkou. Dívám se - 288 km dneska, docela dobré. A teď si uvědomuji, sakra, nemám skoro žádnou vodu. Dilema, pokračovat dále nebo sušit hubu. Nooo to né, jedu dále, ani ne do půlhodiny jsem v nějakém městečku Salvan ve výšce 900 m. Je kolem půlnoci. Fakt krásné městečko, jako z pohádky, úplně jsem se rozzářil a najednou i kašna s vodou, napiju se, protože už jsem jel skoro nasucho a naberu plnou a už se vidím, jak se někde za ním rozložím, najím a uložím. Jedu tedy dále do kopce, koukám na výšku a už bych měl mít vrchol, tak si říkám, super sjedu do sedla před druhým menším kopcem a tam někde něco najdu. Jedu dolů, ale po chvíli se mi to nějak nezdá, kouknu na GPS a já sjíždím, ale úplně blbě. Ty vole, zpět do kopce a takových 100 výškových metrů musím zpět. Začínám být naštvaný. Hmm, k vrcholu je to ještě kus, tak jedu tou správnou cestou a najednou křižovatka, tak nevím kam. GPS mluví nejasně, zastavuje u mě chlápek s autem a deset minut řešíme, kde je ta správná cesta, on čučí do svého mobilu s mapou a já do svého. Po tomto sympoziu vybíráme správnou cestu, jenže cesta se mění v šotolinu a začíná to stoupání být opravdu horské. Zvedá se mi přední kolo. Hledím do GPSky (mobilu) a říkám: "Ty vole, to je ještě tolik serpentin a s takovým stoupáním.". Sesedám z kola a začínám tlačit. Místo pro stan opět nikde. Klasika z jedné strany skála z druhé propast. Tlačím, protože už nejím, žádné sladké sračky, bo jsem se těšil na pořádné jídlo, dochází mi power. Navíc to musím tlačit v takové velmi nepohodlné poloze páteře, protože těsně vedle kola to nejde díky nákladu. Hrubne mi slovník a už toho tlačení mám plnou prdel. Občas mě ta váha kola stáhne, to mě rozžhaví ještě více. Dělám zastávky, abych se napil. Snad po tři čtvrthodině opravdu dosáhnu vrcholu. Nacházím slušný flek a zastavuji, je mi úplně jedno jestli to někomu postavím do cesty. Ale divil bych se, kdyby se tam někdo objevil. Ten závěr byl fakt hardcore, ale bylo to hlavně o hlavě. Je pátek dvě hodiny po půlnoci. Jsem nyní ve výšce 1300 m, na 303. km a celkově na 667. km, asi 30 km před cílem. Ale jsem rád, že po 31 hodinách jsem se výrazně posunul k cíli. Nejvíce se těším, jak se nadlábnu a taky jak se zítra potkám s cílovou skupinou, protože teď už vůbec nepochybuji, že cíle bude dosaženo relativně včas.
Jím nedovařenou rýži, hlad byl silnější. Bez problému usnu, v noci mě probudí šutr, který mě tlačí a zima, ale jsem líny se oblíknout a mám pocit, že někdo je semnou ve stanu. Nevím, jestli na mě mluví nebo co tam dělá, ale asi mi už hrabe. Ráno si to nějak neumím vysvětlit, co to v noci bylo. Spal jsem luxusních 5 hodin. Rýže, kterou jsem v noci jedl, je fakt tvrdá, tak ji vyhazuji. Píšu Mirovi, kde jsem a kdy se asi přiblížím. Balím a v 10 vyjíždím, je slunečný den, o kousek dál jsou již první krásné výhledy. 500 m od mého noclehu, je studánka i s nádrží. Tak jdu dohnat zanedbanou hygienu. Užívám si to a pomalu se posouvám k cíli. Ještě jedna fotka na hranici a už jsem ve Francii. Opět můžu sáhnout do Eurových rezerv a shánět marně makovec.
Aaa, první kontakt se závodem, reklamní plakát a pak už běžci. V pátek se běžel Ultra sky maraton. Užívám si to, nikam nespěchám, ale těším se na Deni, Miru a další. Potkávám jakousi bránu z lešení přes cestu. V neděli už mám jasno, že je to přelez pro páteční Denin závod Sky maraton. Přijíždím do Argentiere, kde by dle Miry měli všichni být a fandit. Na parkovišti nalézám auto se značkou OP, vydávám se po směru zvuku fandících diváků. Na chvíli se stanu středem pozornosti a dokonce i menšího potlesku, tak raději hned mizím. Dle instrukcí do místa fandění naších barev. A je to tu. Všechny rád vidím, Deni, Ivon, Mira a rodiče. Jsem happy. Emoce neprojevuji jako vždy, ale uvnitř to jede. Nejsem rád, že první slova nejsou uvítací, ale čekal jsem to, že to začne tímto: Kde máš přilbu? Oni ji fakt nemá! Ty ji fakt nemáš jo?! To mě rychle zchladí. Ale co, každý v životě máme své důležité věci a to je třeba respektovat! Pak už si užívám závodu, fandění a českých barev a věcí, které se běžně nezažívají. Mimo jiné konečně poznávám osobně Sama Straku.

Zobrazit místo Na kole do Chamonix na větší mapě (orientační mapa)



10 komentářů:

  1. Krása - Jaryn z jiné planety :-) Nikola

    OdpovědětVymazat
  2. Jsi ďábel, ale je to krásné. Jen nechápu, jak jsi to natočil bez filmového štábu. :-) Berďa

    OdpovědětVymazat
  3. Jarku - masakr!!! A fakt nechápu, jak jsi pak v bezprostředně následujících dnech zvládl jít ještě běhat. Mě by upadly nožičky :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kecáš! :-D Během dvou týdnů jsi dala dva těžké horské běhy a vždy z nich měla medaili a nemám pocit, že bys druhý běh dala bez nožiček. :-D Berďa

      Vymazat
    2. Berďo víš jak to s Ivon je, nemůžu, memám formu, nemám naběháno a výsledky pak vídíme. Se bojím až jednou řekne že má formu.

      Vymazat
  4. Tim ses asi nesmazatelne zapsal! :D Klobouk dolu!!! BOBika

    OdpovědětVymazat
  5. Úžasný výkon Jarku...jen tu cyklopřilbu pořád tak nějak postrádám...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko přilba se stala jedním velkým tématem, ale formou monologu, takže zatím bez řešení.

      Vymazat
  6. Jarku, krása. Jsi spisovatel! Moc dobře se to čte. Teď už doufám občas nějaký příspěvek napíšeš. :-)

    OdpovědětVymazat